A média tartalmak megjelenítéséhez bejelentkezés szűkséges
Photo Cropping
Jognyilatkozat
Rekord részletek
Megnevezés:
dagerrotípia eredeti pozitív
Cím:
Petőfi Sándor portréja
Fotós:
Egressy Gábor (1808-1866)
Irodalmi vonatkozás:
Petőfi Sándor (1823-1849)
Ábrázolt személyek:
Petőfi Sándor (1823-1849)
Készítés helye:
Pest
Készítés ideje:
1845 nyara
Méret:
mag.: 8,4 cm szél.: 6,7 cm mag.: 14,3 bőrtokban cm szél.: 12,6 bőrtokban cm mély.: 4,2 bőrtokban cm
Leírás:
A dagerrotípia széken ülve örökíti meg Petőfit. Félig oldalt fordulva, a támlán átvetett karját a másik kezével fogja, s arcát félprofilban tartva, szigorú, átható tekintetét kissé az objektív fölé emeli. Viselete, a sötét atilla és a rojtos, sötét színű nyakkendő megegyezik az 1845 tavaszán készült Barabás-képen láthatóval (74.124.1.). A felvételen jól megfigyelhető a korabeli divat szerint a nyakon többszörösen körbetekert nyakkendő, melyet csupán 1845 végéig hordott a költő, ami fontos támpontja a kép datálásának, mert ezután kihajtott inggallért viselt.
A felvételt Petőfi barátja, a kedvtelésből fényképező Egressy Gábor (1808–1866) színész készítette. A polírozott ezüstlemezre exponált dagerrotípia technikáját a fényképészek Pesten 1841-től kezdve alkalmazták. A feltehetően 1845 nyarán készült felvétel az egyetlen fénykép, ami fennmaradt a költőről.
Szakirodalom:
Egressy Ákos, Petőfi Sándor életéből. Bp., Kunossy-Szilágyi, 1909. Escher Károly, Petőfi igazi arca, Fotó, 1956/5, 18. Flesch Bálint, Kísérlet a Petőfi dagerrotip szerzőjének megállapítására, dagerrotip lemezek adatainak számítógépes értékelése segítségével = http://archfoto.atspace.com/petdagei.htmi Szentmártoni Szabó Géza, „Tükör által homályosan". Petőfi dagerrotip arcképe = Studia Caroliensia, 2000/2, 69-77. Beliczay Imre, A Petőfi-arczkép kérdéséhez, A hon, Esti kiadás, 1879/220. Adrovitz Anna: ARC poetica. Petőfi Sándor életében készült képmásai, Budapest, PIM, 2012. (kat. 8. tétel) ld. még: Papp Judit: Escher és a Petőfi-dagerrotípia, In Uő.: Múlt és Jelen / "Pillanatképek a XX. századból. DLA értekezés, 2014. 16-24.